Blender...Η απόλυτη open source σουίτα δημιουργίας 3D γραφικών!
To blender είναι μια ολοκληρωμένη σουίτα δημιουργίας 3D γραφικών που ξεκίνησε ως εμπορική εφαρμογή από τις εταιρίες Neo- Geo και NaN (Not A Number Technologies) αλλά στη συνέχεια μετατράπηκε σε εφαρμογή ανοικτού κώδικα που διανέμεται ελεύθερα κατά την GNU GPL.
Υποστηρίζει τις περισσότερες λειτουργικές πλατφόρμες (Linux, Mac OSX, Windows, Sun Solaris, SGI Irix, 32 και 64bit) και διατίθεται σε πολλές γλώσσες (όχι πάντως στα ελληνικά).
To blender μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μοντελοποίηση στατικών γραφικών (εικόνων) ή animation, UV unwrapping, texturing, rigging, rendering, particle και άλλες προσομοιώσεις όπως και μη γραμμική επεξεργασία, καθώς και για διαδραστικές λειτουργίες ή ακόμα και game developing (χάρη στην game engine που διαθέτει).
Οι δυνατότητες του είναι απεριόριστες αφού κάποιος μπορεί να δημιουργήσει από το μοντέλο ενός απλού αντικειμένου ή λογοτύπου, μέχρι λεπτομερέστατες εικόνες εξαιρετικής ποιότητας, τόσο ρεαλιστικές ώστε να μην φανερώνουν την προέλευσή τους. Έχει επίσης χρησιμοποιηθεί για εμπορικούς σκοπούς όπως διαφημιστικά, ντοκιμαντέρ, ταινίες (Spiderman 2, History Channel και αλλού). Το περιβάλλον εργασίας του blender στηρίζεται σε ένα κεντρικό παράθυρο γραφικής απεικόνισης (εκεί εμφανίζεται η δουλειά μας κάθε στιγμή) παράλληλα με ένα δευτερεύον παράθυρο με τα εργαλεία διαχείρισης. Στην πραγματικότητα το πρόγραμμα διαθέτει παράθυρα διαφορετικών τύπων, αφήνοντας σε μας τη δυνατότητα να επιλέξουμε ποιο θα ενεργοποιήσουμε κάθε φορά. Ενεργοποιημένο εξ' αρχής είναι το buttons window ενώ προσφέρονται ακόμα τα scripts window, file browser, image browser, editor και πολλά ακόμα.
Κάθε επιλογή μας αντικαθιστά το προηγούμενο παράθυρο με νέο προσφέροντας διάφορα υπομενού και αυτά με τη σειρά τους τα εργαλεία και τις επιλογές που χρειάζεται ο χρήστης. Για παράδειγμα, στο παράθυρο απεικόνισης (που πραγματεύεται μεταξύ άλλων τη διαμόρφωση μεγέθους και τη θέση ενός αντικειμένου στο χώρο), συναντάμε ένα μικρό υπομενού στο οποίο επιλέγουμε ανάμεσα σε μετακίνηση, περιστροφή, κλίμακα κλπ. Παρομοίως, το buttons window αποτελείται από σχετικά πάνελ, ανάλογα με τα προσφερόμενα εργαλεία. Για παράδειγμα στο πάνελ «editing» βρίσκουμε το υπομενού modifier το οποίο προσφέρει ένα σύνολο μετατροπών (όπως η subserf η οποία διπλασιάζει τις πλευρές ενός αντικειμένου), ενώ στο πάνελ «scene» τις απαραίτητες ρυθμίσεις για να αποδώσουμε (render) το έργο μας σε πλήθος φορμά εικόνων και video.
Άλλο ένα χαρακτηριστικό του blender είναι η συνεργασία με προγράμματα και Tenderers όπως 3dsmax και yafray, αφού μπορούμε να εισάγουμε και εξάγουμε αρχεία συμβατών τύπων.
Αν και το blender φαίνεται εκ πρώτης όψης πολύπλοκο (ίσως λόγω των πολλών και εξειδικευμένων εργαλείων και μενού που διαθέτει) η εκμάθηση του δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολη, ενώ διαθέσιμο είναι πλήθος ελεύθερων βιβλίων, οδηγών και βίντεο tutorials για τον αρχάριο αλλά και τον πιο προχωρημένο χρήστη. Ένας καλός οδηγός που ξεκινά από την πρώτη επαφή και φτάνει στην προχωρημένη χρήση του blender βρίσκεται στην κατηγορία e-books στο wiki: http://tinyurl.com/a9jdv.
Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη στο synaptic αλλά και στο επίσημο site της http: //www. blender. org όπου επιπρόσθετα μπορεί κανείς να βρει χρήσιμα plugins και scripts, galleries, οδηγούς και ό,τι άλλο αφορά το blender.
Η υποστήριξη και εξέλιξη του προγράμματος είναι συνεχής τόσο από την official Blender Foundation (http: //projects .blender. org) όσο και από την κοινότητα καλλπεχνών που το χρησιμοποιούν
Σύνταξη: Δημήτριος Πολίτης, Αντώνιος Χάμπας